Taarttoppers en mooie kleuren geven technisch inzicht!

Afgelopen woensdag was het weer Maak-Middag in het FabLab. Deze keer gingen we met de kinderen taartoppers maken. Een groot succes, want een heel aantal kinderen was zelf bijna jarig of had een familielid die bijna jarig was. Verlekkerd keken de kinderen naar de voorbeelden en de mooie kleurtjes plexiglas. De interesse is gewekt, de motivatie aanwezig. 

Wat willen we vanuit het FabLab bereiken bij deze groep kinderen? Waarom bieden we dit soort activiteiten aan? Wat kunnen we bereiken door dit soort activiteiten aan te bieden in het FabLab.

De Maak-middagen, creatieve workshops hebben als doel de kinderen te enthousiasmeren voor techniek. Techniek is zeer divers, dus alle elementen kunnen tijdens 1,5 uur nooit aan bod komen. Zo’n middag gaat om kennismaking met en we willen dat de kinderen positief terug kijken op middag.

We zetten het programma van de Maak-Middag zo op dat kinderen met ervaring en zonder ervaring in 1,5 uur iets moois kunnen maken. Gisteren was dat een taarttopper, maar dit kunnen veel verschillende dingen zijn. Het eindproduct moet motiveren om lekker aan de slag te gaan.

Met welke technieken zijn ze dan op een middag bezig. Ze starten met brainstormen en schetsen. Zo komen ze tot een idee wat ze willen gaan maken. Ze krijgen een korte instructie Tinkercad. Zodat ze leren uitlijnen, groeperen en vormen opbouwen. Kinderen leren snel en ze proberen graag uit. Met hulp gaan ze hun ontwerp “bouwen” in Tinkercad. Is hun ontwerp klaar, dan mogen ze hun ontwerp als test uitsnijden uit papier. Zo zien ze wat ze nog moeten/willen aanpassen. Soms blijkt iets veel groter of kleiner dan gedacht (verschil in mm en cm..).

Ze mogen onder begeleiding de Lasersnijder bedienen. Het is voor veel kinderen toch best spannend om zo’n machine te bedienen. Maar hoe vaker ze terugkomen des te groter wordt hun zelfvertrouwen als het gaat om de bediening van de machine.

Soms gaan kinderen meerdere keren terug naar de tekentafel. In het klein werken ze met de ontwerpcyclus. Spelenderwijs leren ze tijdens een Maak-middag heel veel belangrijke technische vaardigheden. Toch staat dit bij de Maak-Middagen niet centraal. We zorgen voor plezier en we werken met elkaar toe naar een mooi eindproduct. En we hebben het doel dat kinderen een plezierige middag hebben en vaker bij ons terugkomen.